شنبه 15 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ جنگل دو هزار کجاست؟ | راهنمای سفر + عکس

⚡ جنگل دو هزار کجاست؟  | راهنمای سفر + عکس

⚡ جنگل دو هزار کجاست؟ | راهنمای سفر + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
07 آبان 1397



  • جنگل‌ دوهزار تنکابن :

جنگل‌ دوهزار، معروف به عروس طبیعت ایران، در شهر تنکابن قرار دارد. این جنگل زیبا دارای پوششی سرسبز و آب و هوای معتدل کوهستانی است. تماشای چشم‌انداز کوهستانی منطقه، طبیعت سرسبز و چمنزار دل‌نشین آن در فصل بهار برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد.

جنگل دو هزار

  • جنگل‌ دوهزار کجاست؟

آدرس : مازندران، تنکابن، خرم‌آباد، روستای خشکه‌رود، جاده دوهزار، جنگل‌های دو هزار 

جنگل دوهزار در جایگاه مرتفعی از ییلاقات مازندران در شهر تنکابن واقع شده است و یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود. در این منطقه علاوه بر جنگل دوهزار، جنگل سه‌هزار نیز قرار دارد. این دوجنگل زیبا، به جنگل‌های تنکابن شهرت دارند. بین این دو جنگل، کوهستان‌هایی بلند واقع شده‌اند که آنها را از هم جدا می‌کنند. 

جنگل دو هزار

جنگل سربه‌فلک کشیده دوهزار، با جلوه‌های طبیعی زیبای خود، موسیقی پرندگان و صدای آب رودخانه‌ها، هر گردشگری را غرق حیرت و لذت می‌کنند. درختان این جنگل از پوشش‌های گیاهی چنار، راش، ون و دیگر درختان هیرکانی تشکیل می‌شوند. این درختان زیبا، در ساعت‌های اولیه روز، به‌ویژه در فصل بهار و پاییز، با مه غلیظ صبحگاهی پوشیده می‌شوند. چشم‌انداز رویایی درختان در آغوش مه، زیباترین صحنه‌‌ایی است که گردشگران از تماشای آن به هنگام صبح، لذت می‌برند.
کوهنوردی به قله سیالان، ماهی‌گیری در رودخانه‌ها و چشمه‌های جنگل‌های زیبا و رویایی تنکابن، از دیگر تفریحات این منطقه است که گردشگران بسیاری از آن استقبال می‌کنند، 

ارتفاعات جنگل 

  • مسیر دسترسی به جنگل‌ دوهزار :

دسترسی به جنگل دوهزار و سه‌هزار تنکابن، تقریبا از یک مسیر حاصل می‌شود؛ زیرا این دو جنگل هر دو در ارتفاعات جنوبی تنکابن هستند. مسیر دسترسی به جنگل دوهزار و سه‌هزار از خرم‌آباد امکان‌پذیر است.

برای رسیدن به خرم‌آباد(واقع در تنکابن) از تنکابن به‌سمت جنوب حرکت کنید و سپس مسیر خود را در همان جهت ادامه دهید تا به روستای قلعه گردن برسید. سپس از روستای قلعه گردن به روستای خشکه‌رود بروید. با حرکت از روستای چلاسر به جنگل دوهزار، تابلوی ورودی جاده جنگل از سه راه سلیمان‌آباد، قابل مشاهده است.

 

مسیر دسترسی از تهران به جاده دو هزار

مسیر دیگری نیز وجود دارد که از طریق جاده دوهزار، شما را به جنگل دوهزار می‌رساند. این مسیر دسترسی از جاده الموت می‌گذرد. برای عبور از این مسیر، باید ابتدا به قزوین بروید و پس از عبور از الموت، به سمت روستای گرمارود حرکت کنید. 


مسیر جاده الموت، بیشتر مناسب کوهنوردان است و برای دسترسی به جنگل‌های سه‌هزار تنکابن استفاده می‌شود. قسمت‌های زیادی از این جاده، خاکی است و برای ماشین‌های آفرود جذابیت بیشتری دارد.

جاده دو هزار

  • جاده دوهزار :

جاده‌هایی که به جنگل دوهزار و سه‌هزار ختم می‌شوند، جزو جذاب‌ترین مسیرهای شمال ایران هستند. این مسیرها از بین جنگل‌های جنوب تنکابن می‌گذرند و بکرترین مکان‌های شمال ایران به شمار می‌روند. در این جاده‌ها، طبیعت زیبا و رودخانه‌های خروشان به علاوه دشت‌های ییلاقی مشاهده می‌شوند.
جاده جنگل دوهزار از منطقه‌ای به نام خرم‌آباد در تنکابن آغاز می‌شود و تا جاده سه‌هزار امتداد می‌یابد. جاده از بین جنگل‌ها می‌گذرد و آبشارهای زیبایی در مسیر آن دیده می‌شود. اتراق در این جاده زیبا، یکی از تفریحاتی است که گردشگران به آن توجه می‌کنند.

جنگل دو هزار

با عبور از جاده دوهزار و سه‌هزار به ارتفاعات می‌رسید و ییلاق‌های زیبای شمال ایران در مازندران مقابل چشمان شما ظاهر می‌شوند. مراتع جذاب منطقه، محل چرای دام‌های روستایی است. اولین روزهای فصل بهار، زمان کوچ دامداران به این منطقه است. ارتفاع زیاد جنگل‌ها، سفر گردشگران را به این مناطق در فصل‌های سرد مشکل می‌کند. 
جاده دوهزار از روستاهای بسیاری می‌گذرد. روستای امام‌زاده قاسم تقریبا از روستاهای مرکزی جاده است. این منطقه نام دهستان دوهزار را به خود گرفته است و جاده‌ای که از آن عبور می‌کند را جاده دوهزار نامیده‌اند. 

جاده جنگل دو هزار

جاده دوهزار از لحاظ آب و هوا، یک مکان ییلاقی خوش آب و هوا محسوب می‌شود. باغ‌های میوه، حیوانات درحال چرای روستاییان و رودخانه دوهزار که در طول جاده گردشگران را همراهی می‌کند، از جاذبه‌های تماشایی جنگل هستند. عکاسی از این مناظر زیبا برای گردشگران جذاب است. 

  • وجه تسمیه جنگل‌های‌ تنکابن :

شاید از خود بپرسید چرا جنگل‌های تنکابن را دوهزار یا سه‌هزار نامیده‌اند؟ درباره نام‌گذاری جنگل‌ها دو روایت وجود دارد. روایت اول چنین است که جنگل دوهزار، ۲۰۰۰ متر و جنگل سه‌هزار، ۳۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. 
روایت دیگر روایتی محلی محسوب می‌شود که بیشتر از طریق تاریخ شفاهی منتقل شده است. مردم محلی تنکابن عقیده دارند که در جنگل دوهزار، دو رودخانه و در جنگل سه‌هزار، سه رودخانه وجود دارد و جنگل‌ها اساس تعداد رودخانه نام‌گذاری شده‌اند.

رودخانه دو هزار

در زبان و لهجه مازندرانی به رودخانه «هراز» می‌گویند. با گذشت زمان، هراز به هزار تبدیل شد و نام جنگل‌ها به دوهزار و سه‌هزار رواج یافت. 
مردم اطراف جنگل دوهزار به زبان مازندرانی و گویش گیلانی صحبت می‌کنند و شغل آنها دام‌داری و کشاورزی است. محصولات آنها گردو، فندق، گندم و سیب را شامل می‌شود. گوشت و لبنیات نیز از دیگر محصولات آنهاست. زنان و مردان نیز فعالیت‌هایی مانند تولید صنایع دستی پوستین، کلاه پشمی، جاجیم و ... را استفاده می‌کنند.

  • بهترین زمان سفر به جنگل‌ دوهزار :

بهترین زمان بازدید از جنگل‌های دوهزار و تماشای زیبایی‌های جاده آن، فصل بهار است. در فصل بهار، جنگل پر از شکوفه و رودخانه‌ها پر از آب زلال می‌شوند. روستاهای جنگلی اطراف و کوهستانی این منطقه در فصل بهار بسیار تماشایی و جذاب هستند. آب و هوای خنک و دلنشین این منطقه و مناظر اطراف جاده‌های سرسبز آن در فصل بهار، توصیف‌نشدنی است. 

پاییز جنگل دو هزار

جنگل دوهزار در فصل تابستان نیز زیبا است. هوای منطقه در این فصل، بسیار خنک و طبیعت آن تماشایی و سرسبز است. درختان جنگل دوهزار در فصل‌های پايیز نیز رنگارنگ و رویایی هستند. اگر در فصل پاییز به این منطقه می‌روید، تماشای طبیعت زرد و نارنجی و عکاسی از آن، روحتان را جلا می‌دهد. 
فصل پايیز و بهار بهترین فصل‌ها برای کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی در تنکابن هستند. این جنگل‌ها در زمستان هم جذابیت خود را دارند؛ اما مسیر جاده در این فصل، مناسب پیاده‌روی نیست و بدون تجهیزات مناسب، نمی‌توان از آن عبور کرد.

طبیعت جنگل دو هزار

  • جنگل دوهزار یا سه‌هزار؟

مسیر جنگل دوهزار و سه‌هزار یکی است. ۱۰ کیلومتر ابتدای جاده، متعلق به جنگل دوهزار است و بعد از آن جنگل سه‌هزار پدیدار می‌شود. هرچه جاده را به سمت جلوتر برویم، ارتفاع آن بیشتر می‌شود. اختلاف ارتفاع، تنها تفاوت میان این دوجنگل است. 
جنگل دوهزار و سه‌هزار در امکانات و اقامتگاه‌ها نیز با هم تفاوت دارند. امکانات رفاهی مدرن، بیشتر نزدیک جاده قرار دارند. هرچه از جاده به سمت جلو برویم، به اقامتگاه‌های بومی نزدیک‌تر می‌شویم. 

جنگل سه هزار

جاده جنگلی دوهزار و سه‌هزار از بین روستاهای زیادی می‌گذرد. جاده‌ای که از میان این دهستان‌ها عبور می‌کند، به نام جاده دوهزار معروف است. رودخانه‌ای که در جنگل دوهزار است نیز به نام رودخانه دوهزار شناخته می‌شود. 

روستاهای کلاچ، برسه، میانکوه، نوشا و یوچ، از آبادی‌های معروف جنگل دوهزار و سه‌هزار هستند که دسترسی به آنها با ماشین امکان‌پذیر است. با پیاده‌روی و عبور از ییلاق‌های گلستان‌محله، عسل محله و اشکور محله به روستاهای نزدیک جنگل سه‌هزار می‌رسید. تماشای قله سیالان از جذاب‌ترین چشم‌اندازهای این منطقه است.  

  • جاذبه‌های دیدنی جنگل‌های تنکابن :

جنگل دوهزار و جنگل سه‌هزار، جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

1- موزه مردم‌شناسی دوهزار :

موزه مردم‌شناسی دوهزار بالاتر از امام‌زاده قاسم قرار دارد. فرهنگ و صنایع دستی شمال ایران، آداب و رسوم و نوع پوشش منطقه برای گردشگران در موزه نمایش داده می‌شود. هدف از ایجاد موزه، آشنایی مردمان این عصر و جاهای مختلف ایران با زندگی مردمان خطه شمال است.

موزه مردم شناسی دو هزار

2- امام‌زاده قاسم :

روستای امام‌زاده قاسم در منطقه دوهزار یکی از روستاهای زیبای شمال است. این روستای زیبا حدود سه کیلومتر با تنکابن فاصله دارد. روستا طبیعت زیبایی دارد و بسیار خوش آب و هوا است. این روستا برای زیارت زائران و اقامت شبانه کوهنوردان گزینه‌ مناسبی است و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. 

امامزاده قاسم

3- رودخانه دوهزار :

رودخانه دوهزار از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه جنگل‌ دوهزار است. اطراف رودخانه بهترین جا برای ایجاد کمپینگ به‌شمار می‌رود. آبشار ماهی‌ورزان از جاهای دیدنی مازندران در سرچشمه رود دوهزار واقع شده است و زیبایی‌های طبیعی آن گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

رودخانه دو هزار

4- دشت دریاسر :

دشت وسیع و زیبای دریاسر از تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل‌ دوهزار است. این دشت با جاذبه‌های دیدنی چون رودخانه‌ها، چشمه‌های پرآب و کوه سیاه‌کل همانند بهشتی رویایی خودنمایی می‌کند. 

دشت دریاسر
 
 

5- هرسنگ :

پس از دریاسر به هرسنگ می‌رسید. طبیعت بکر و زیبای هرسنگ با چشمه‌های خروشان خود، چشم‌انداز جذابی برای گردشگران دارد. برای ورود به این جنگل زیبا، باید سه ساعت پیاده بروید تا به جنگل‌ دوهزار برسید.

هرسنگ

6- پارک جنگلی چالدره :

پارک جنگلی چال‌دره بخش زیادی از جنگل دوهزار را به خود اختصاص می‌دهد. این پارک، امکانات بسیار خوبی دارد. کلبه‌های اقامتی، رستوران‌های شبانه‌روزی، آلاچیق و باربیکیو امکاناتی هستند که گردشگران برای تفریح و اقامت از آنها بهره می‌برند.

پارک جنگلی چالدره
 
 

7- قلعه گردن :

قلعه گردن نام روستایی در فاصله هشت کیلومتری دامنه‌های جنگل دوهزار است. این روستا که منطقه‌ای بکر و مسحورکننده به‌شمار می‌رود، مناظر دیدنی ییلاقی جذابی دارد. برای تماشای این زیبایی‌ها، به مسیر فرعی حرکت کنید که به سوی جاده سه‌هزار می‌رود تا به قلعه گردن برسید. آبشار فرهادجوی از جاذبه‌های دیدنی این روستای زیبا است.

قلعه گردن

8- قله سیالان :

قله سیالان ۴۲۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است. این قله بلندترین کوه تنکابن محسوب می‌شود. برای رسیدن به قله سیالان از روستای عسل محله حرکت کنید. مسیر پیاده‌روی تا کوه، حدود سه ساعت طول می‌کشد و در نهایت به یک مسیر پر جنب و جوش به نام هرسنگ ختم می‌شود. 

قله سیالان

9- آبشار عروس :

آبشار عروس در نزدیکی روستای مران و در مسیر جاده جنگلی سه‌هزار به الموت قرار دارد. مسیر جاده تا روستا خاکی است. برای رسیدن به آن باید پیاده‌روی کنید. آبشار حدود ۶۲ متر ارتفاع دارد و از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود.  

آبشار عروس

10- استخرهای پرورش ماهی در جنگل دوهزار :

استخر‌های پرورش ماهی قزل‌آلا با کیفیت مطلوب در جنگل دوهزار وجود دارد که برای پرورش ماهی از آنها استفاده می‌شود. استخرها باوجود آب چشمه و رودخانه‌های اطراف خود، فضایی جذاب، مرفه و رویایی را برای استراحت گردشگران رقم زده‌اند.

استخر پرورش ماهی
  
 

11- روستای عسل محله :

روستای عسل محله که به اسل محله هم شهرت دارد، روستایی کوچک در ۴۲ کیلومتری جنوب تنکابن است و به دشت نیاسر منتهی می‌شود. اگر از علاقمندان به کوهنوردی هستید، ییلاقات اطراف روستا، بهترین گزینه برای تفریح به شمار می‌روند. این روستا نقطه صعود به قله سیالان است و آخرین مکان جاده برای استفاده از ماشین محسوب می‌شود. مسیر بعد از آن را باید پیاده‌روی کنید.

روستای عسل محله

12- ییلاق وینی :

گردشگرانی که به تماشای جاذبه‌های جنگل دوهزار می‌روند، دیدنی‌های جنگل سه‌هزار را نیز از دست نمی‌دهند. منطقه کوهستانی ییلاق وینی جایی خوش آب و هوا است. این مکان زیبا محل چرای گوسفندان محسوب می‌شود؛ اما گردشگران نیز برای تفریح از آن استفاده می‌کنند. 
این ییلاق در ارتفاع بلند قرار گرفته و در فصل زمستان بسیار سرد است. 
فاصله ییلاق وینی تا قله سیالان، از طریق پیاده‌روی، حدود چهار ساعت است. 

ییلاق وینی

13- آب گرم سه‌هزار :

منطقه آب گرم سه‌هزار در دامنه‌ کوهستان‌های سه هزار واقع شده است. این آب گرم در حوضچه‌ای با مساحت پنج متر مربع است و عمقی کمتر از یک متر دارد. دمای آب زلال آب گرم سه‌هزار را مثبت ۴۰ درجه گزارش کرده‌اند. این چشمه آب گرم مواد معدنی بسیاری از جمله آهن، اسید بیکربنیک و گوگرد دارد و برای بیماری‌های گوارشی و پوستی مفید است. چشمه آب گرم فلکده نیز در همان نزدیکی قرار دارد.

آبگرم سه هزار

14- آب گرم فلکده :

چشمه آب گرم فلکده در ۳۳ کیلومتری تنکابن و نزدیک روستای فلکده است. این آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیره قرار دارد. عدم وجود گوگرد در آب و مناظر طبیعی اطراف از جذاب‌ترین دیدنی‌های منطقه هستند. 
 

  • اقامت در جنگل‌ دوهزار :

اگر به جنگل‌های دوهزار سفر می‌کنید، نگران جا برای اقامت نباشید؛ زیرا گزینه‌های امن و متنوعی انتظار حضور شما را می‌کشند. انواع اقامتگاه‌های جنگلی در دل جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار برای استفاده گردشگران تدارک دیده‌ شده است. 
انواع ویلاهای لوکس در جنگل‌های دوهزار برای استفاده گردشگران در نظر گرفته‌ شده‌اند. این ویلاها هم در کنار جاده و هم در داخل جنگل آماده حضور گردشگران هستند. 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیبا در دل جنگل و خانه‌های روستایی، گزینه‌های دیگری هستند که گردشگران با سلیقه‌های سنتی از آنها استفاده می‌کنند. تراس‌های زیبای این اقامتگاه‌ها در هنگام صبح، بهترین مکان برای صرف صبحانه هستند. صرف نان‌های داغ روستایی، لبنیات و عسل محلی به علاوه چای در تراس‌هایی با نرده‌های چوبی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است.
گردشگران طبق سلیقه و نزدیکی به محل اقامت، گزینه‌های اقامتی خود را انتخاب می‌کنند. مکان‌های اقامتی لوکس اغلب در اطراف جنگل هستند، هرچه بیشتر به دل جنگل بزنید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی بیشتری می‌بینید.

کمپینگ در دشت دریاسر

  • کمپینگ در جنگل‌ دوهزار :

بازدید از جنگل‌های دوهزار به صورت یک روزه امکان‌پذیر است. اگر صبح زود به تماشای جنگل بروید، زیبایی‌های این جنگل را عریان‌تر مشاهده می‌کنید و بیشتر لذت می‌برید. تماشای زیبایی‌های جنگل‌ها در هنگام صبح و یا غروب، تماشایی‌تر است. 
پارک‌های جنگلی نیز گزینه‌های دیگری برای اتراق در طبیعت و استراحت در جنگل به‌شمار می‌روند. جنگل‌های بکر دوهزار و سه‌هزار بهترین جا برای برقراری کمپ‌های دوستانه هستند. برای برقراری کمپ بهتر است همه وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. 


آب، غذای مقوی اما سبک، دوربین عکاسی، کفش مناسب، لباس‌های گرم، کیسه خواب، پاوربانک و پمادهای ضد گزیدگی از وسایلی هستند که باید همراه خود ببرید.

کمپینگ در جنگل دو هزار

  • سخن آخر :

سفر به جنگل دوهزار و سه‌هزار تنکابن تجربه خوبی از سفر به طبیعت شمال ایران نصیب شما می‌کند و خاطرات به یادماندنی برای شما به‌جای می‌گذارد. پیش از سفر بهتر است بدانید تلفن‌های همراه در دل جنگل‌های تنکابن، آنتن نمی‌دهند. اگر مسیر را نمی‌شناسید تنها به عمق جنگل نروید. برای رفتن به عمق جنگل، از راهنما کمک بگیرید. 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


منیژه امینی 26 اسفند 1400
من کل منطقه سه هزار و دو هزار رو گشتم. بسیار بسیار زیباست و خاص. ولی گرانی خانه در منطقه امسال بیداد کرده و این یکی از کارهای خیلی بد مردم اون منطقه س

پربازدید ترین مطالب

تگ